Saturday, January 1, 2011

episod 1...2010...tinggal kenangan....





kenapa aku sebak nak masuk tahun baru ni? huhuk...
terlampau happy atau teringat kenangan dolu-dolu..waaa
tak mau ingat..bla..bla..bla...boring!!


tapi..bila disingkap balik thn 2010 la yang banyak mengajar aku untuk lebih matang..lebih kuat!
supaya aku jadi orang...bkn arang..hehe


kenapa??? jadi arang pun berguna juga untuk bahan api..nak bakar2 ke hape ke kan...
ish...
aku hanya ingin menjadi lilin xnak jd arang...
lilin membakar diri memberi cahaya pada kegelapan...cewah..


tapi arang pun mcm tu juga apa function nya...
arang pun membakar diri utk bagi api menyala..
kalau nak bakar sate ke bakar ayam ke bakar otak-otak ke...bakar jagung ke..pn gne arang gk kan..
arang lagi banyak gunanya...
tapi kenapa tak dijadikan pepatah melayu untuak kata2 semangat ek..
emm..
lilin je yang dapat name..arang pun nak dapat nama juga...
lilin kejap je dah cair..habes..padam...
tp arang lame...da pdm api pn still ade bara..leh hidupkan api gk...


em...agaknya orang dulu2 terlepas pandang kot...
takpela..biarla aku yang buat pepatah tu...


"hidup biar mcm arang...yg memberikan api utk dptkn cahaya kat tempat gelap..dan banyak gunanya.."
contohnye..kem,dlm hutan tepi pantai..arang byk kegunaan berbanding lilin...arang tahan lame...simbah air pn kdg bara msh ade.."


*apa yang aku merepek kan ni doll..wahaha..
emm..dah la ayat tak gramatis langsung! huh
orang yang baca mesti boring nak tidur, nak pengsan, kemudian nak mati..ahakz~
lantaklah..hehe
belum habis belajar lagi la pasal sastera melayu ni...hehe
need more practice ok! huuu


balik pada cerita...
tahun 2010 lah yang banyak bagi aku kekuatan mental dan fizikal..cewah...
mcm2 tragedi,peristiwa,cerita,cereka,drama,kisah,,,,alkisahhhh...
maka tersebutla kisah....


dalam masa aku buat part time job sebulan ini pun dah macam2 kisah lucu, sedih, mcm2 la...
sampi aku paham, maklum, muak, jelek, nyampah dah dengan sikap dan perangai yang bernama manusia...
*kalau nama manusia je semua terlibat ye..termasuk tuan tanah kedaung ni...wakaka~
yelah...hari2 aku jmpe lain2 orang...
dalam sehari dekat berpuluh orang aku jumpa..mcm2 perangai...
kire jela ngn kalkulator terus bpe byk pangai manusia ni..
kira dengan jari mesti tak cukup punya..hoho
mcm2 beb...
sampaikan aku pun naik kusut serabut..huhu
tapi alhamdulillah aku dpt hadapinya dgn tenang...
redha..insyaAllah...


tp dlm byk2 bln dlm thn 2010..bln ni la yg byk sgt menguji aku...
huhu...bulan disember..
memang tragedi la..baru namenya tragedi disember...bkn tragedi oktober..hehe
ade yang masuk longkang ade yang mulut longkang...
ade jugak yg korek lubang...ada juga yang masuk lubang...hohoho~
tp...yg ni xbleh bla.."da berak baru korek lubang.." bos punye ayt..mmg xleh bla beb!
haha..
.*kau kalau macam tu baik kau tinggalkan jela..dah lepas hajat baru nak korek lubang ape ke halnya..wawawa~
ade yg putus kasih la......mcm2..haha..lawak betul bila teringatkan...
poyo je semua tu sebenarnye...
nasib aku ni baru tahap putus kasih..hehehe
kalau putus sayang aku tak tau lagi...putus cinta pun blum sampai tahap tu kot...
haha...semua ade hikmahnya yang tersembunyi..kite sendiri yg kena singkap n muhasabah diri sendiri...


kadang kita lupa diri...yelakan..
kan dah ditetapkan..hidup manusia ni umpama roda..kadang kat atas kadang kat bawah..
cume kita manusia ni lupa diri..lupa daratan..lupa lautan...!!
alpa dgn tipu helah dunia..temasuk TIPU HELAH MANUSIA...huhu
semoga aku tabah utk hadapi tahun baru ni..2011..semoga hati aku cekal..


mcm2 cerita menarik sepanjang setahun ni kalau di igt2kn...
mesti kite gelak sendri...


jd tahun baru ni kita buka buku baru...buka azam baru..buka lembaran baru...bentang tikar baru! bentang karpet baru! yeahhh..haha..
tutup buku lama...tutup azam lama...yang tak tercapai tu boleh capai utk dis year...k kengkawan...
hehe
SELAMAT TAHUN BARU!! AZAM BARU!! HP BARU!! BAJU BARU!! KASUT BARU!!
SSEMUAAAA BARUUUUUUUUU!!!


hehe...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...